Tur och retur Korsika del 2

Tillbaka till del 1

Tisdagen den 22 maj

Nu var det dags för Korsikas andra järnvägslinje – den till Calvi. Äldre motorvagnar i detta tåg och som synes rejält trångt med ståplatser för den som hade otur.

Den äldsta delen av Calvi ligger på en klippa i havet.

På en av de många restaurangerna längs strandpromenaden åt vi en enkel med raffinerat god lunch bestående av pasta med calamares, alltså bläckfisk.

Från vårt bord kunde vi dessutom övervaka nästa bläckfiskleverans på väg in i den lilla hamnen.

Men strax var det tid att borda Sardinia Regina som skulle ta oss till Nice på fastlandet. Man kan ju se det som att hemresan börjar, även om det är sex dagar kvar på resan.

Vid niotiden på kvällen stiger vi iland i Nice. Den som tycker att båten ser bekant ut har alldeles rätt – det är Gotlandsbolagets gamla M/S Visby som fyrtio år gammal gör tjänst i Medelhavet.

Onsdagen den 23 maj

Ny motorvagnsresa på smalspår – denna gång på Chemin de Fer de Provence. Till höger sitter Bert som denna dag fyllde 60 år.

Norr om Saint-André var det banarbete och tågen ersattes med buss. Vi återvände därför söderut.

Lunch på Restaurant le Beausejour i Annot. På menyn Buffet de hors-d’oeuvre, Gardiane de taureau à l’ancienne, Tarte citron mernguée. Gott och trevligt.

Skyltarna i Annot var på diverse mer eller mindre lokala tungomål.

Torsdagen den 24 maj

Torsdagen blev mest en transportdag. Lena och jag tog en genväg från Nice till Lyon med ett minst sagt stressigt byte i Marseille. Men att åka längs med Medelhavet i en restaurerad och välhållen förstaklasskupé i en Corail-vagn var inte fel.

Tre hotell i samma nybyggda hus i Lyon. Vår grupp bodde på Mercure.

Från rummet hade vi utsikt över stationen Part-Dieu.

Fredagen den 25 maj

Promenad i Lyons gamla stad och längs med floderna Saône och Rhône som ju möts just i Lyon.

En lunch på en utomhusservering satt givetvis inte fel.

Gruppens sista måltid tillsammans åt vi på kvällen då vi gjorde en båttur på de två floderna.

Lördagen den 26 maj

En sista titt på Lyons "skyline" innan vi tog tåget mot Strassbourg.

Bistron i de franska TGV-tågen har, ska vi säga, en något begränsad trivsel. SJ:s bistro-inredning framstår plötsligt i en helt annan dager.

I Strassbourg lämnade vi TGV-tåget...

Tittade på den egendomligt inglasade stationen...

Tog ett glas vin...

Innan vi bordade det minimala S-banetåget till Offenburg i Tyskland där vi sedan inväntade nattåget mot Köpenhamn.

Lena och Frank utvärderade resan i vår kupé - eller planerade man nästa års tur?

Söndagen den 27 maj

Resans sista dag inleddes med frukost i vår sovvagnskupé.

I Vojens blev vi stående i en timma. Det var strömlöst i kontaktledningen men dieseltåget till vänster kunde givetvis passera. Så småningom kom vi dock vidare och Lena och jag hann med Stockholmståget i Köpenhamn.